Algemene huurvoorwaarden per januari 2025

Artikel 1 Begripsbepalingen
Verhuurder: Stichting Open de Poort, Moesstraat 20, 9717 JW Groningen.
Wederpartij/huurder: de persoon of de organisatie die de ruimte huurt en de huurovereenkomst sluit met verhuurder. Huurovereenkomst: de overeenkomst waarbij Open de Poort een ruimte gedurende een bepaalde tijd ter beschikking stelt aan de wederpartij.
Gehuurde: de in de huurbevestiging genoemde ruimte(s) inclusief voorziening(en), zoals verlichting,
verwarming, inrichting en schoonmaak en inclusief medegebruik van algemene ruimtes.
Ruimte: alle zalen en de keuken.
Algemene ruimte: Gang, trap en toiletten.
Vergoeding: het bedrag (de huur) dat Open de Poort als tegenprestatie vraagt voor het in gebruik geven van ruimtes.
Opzegging: het beëindigen van de huurovereenkomst door de verhuurder of huurder. Dit kan voor 1 juli of voor 1 november voor de najaars c.q. voorjaars periode. Zie artikel 4.3.

Artikel 2 Reserveringen
2.1 Reservering voor het huren van ruimtes kan per e-mail worden gedaan. Reserveringen voor bepaalde tijd worden onderscheiden in:
wekelijks; maandelijks; periodiek – huurder reserveert gedurende een periode, zelfde dag/zelfde tijdstip éénmalig – 1 reservering voor 1 datum.

Artikel 3 Totstandkoming huurovereenkomst
3.1 Wanneer huurder reserveert en verhuurder deze reservering bevestigt, is een huurovereenkomst tot stand gekomen.
3.2 Wederpartij geeft door gebruikmaking van onze diensten aan de algemene huurvoorwaarden te kennen en hiermee akkoord te gaan.
3.3 Na het tot stand komen van een huurovereenkomst kan huurder de overeenkomst uitsluitend per email wijzigen of annuleren.

Artikel 4 Toewijzing ruimtes
4.1 Bij de toewijzing van ruimte(s) gelden de volgende criteria: – Vaste huurders gaan boven incidentele huurders. – Cursussen/doorlopende groepen gaan boven incidentele activiteiten.
4.2 Huurders die van het voorafgaande seizoen lopende activiteiten meenemen naar het nieuwe seizoen hebben het voorkeursrecht om hetzelfde dagdeel te huren. Dat voorkeursrecht vervalt indien iemand een ruimte heeft gereserveerd voor een activiteit die geen doorgang heeft gevonden.
4.3 Huurders geven elk kalenderjaar uiterlijk 1 juli en/of 1 november aan of de structurele activiteit
voortgezet gaat worden c.q. het contract verlengd gaat worden. Rond die datum zal verhuurder bij de betreffende huurders informeren of zij de activiteit inderdaad willen voortzetten.

Artikel 5 Annulering
Annuleren kan alleen per e-mail naar activiteiten@opendepoort.nl
Een telefonische annulering geldt niet.
5.1 Bij annulering van een reservering meer dan drie dagen voor de datum van de activiteit brengt de verhuurder alleen daadwerkelijk gemaakte kosten in rekening, zoals de kosten voor publicatie op de website.
Bij annulering drie dagen of minder voor de activiteit bedragen de annuleringskosten 25 % van het overeengekomen bedrag.
5.2 Annuleringskosten worden niet in rekening gebracht als de reservering tot maximaal 6 maAnden wordt verschoven.
N.B. het dient om een identieke activiteit te gaan, anders wordt het behandeld als een nieuwe reservering.
5.3 In geval van annulering van de verschoven reservering is huurder gehouden om 25% van de huursom te
voldoen, ongeacht het moment van annuleren.
5.8 Tussentijdse wijzigingen kunnen in overleg plaatsvinden.

Artikel 6 Ontbinding
6.1 Verhuurder is bevoegd iedere overeenkomst te ontbinden, indien nakoming van de overeenkomst op grond van welke omstandigheid dan ook, waaronder begrepen overmacht, redelijkerwijze niet van verhuurder kan worden verwacht. Ontbinding verplicht verhuurder in dat geval tot restitutie van het door wederpartij reeds betaalde, dan wel ontslaat de wederpartij van zijn betalingsverplichting.
6.2 Verhuurder is verder bevoegd iedere overeenkomst te ontbinden in geval er sprake is van:
– het niet nakomen van betalingsverplichtingen; – het gebruik ten behoeve van het door wederpartij aangegeven doel en/of de aangegeven groep afbreuk kan doen aan haar doelstelling; – wangebruik; – overlast aan andere gebruikers en/of buurt; – verstoring van de relatie met andere gebruikers.

Artikel 7 Aansprakelijkheid
7.1 Onverminderd hetgeen uit de wet of de overeenkomst voortvloeit is wederpartij tegenover verhuurder gehouden alle schade te vergoeden die door haar of door derden voor wie zij aansprakelijk is, wordt veroorzaakt.
7.1. In geval van noodzakelijke reparatie dan wel vervanging van beschadigde onroerende en roerende zaken, ontvangt de huurder de factuur met het verzoek deze per direct te voldoen. Onverlet of de verzekering van huurder, dan wel van derden al of niet uitgekeerd heeft.
7.2 Verhuurder stelt zich niet aansprakelijk voor gebruik, beschadiging of diefstal van de eigendommen van de huurder die huurder inbrengt en opslaat. Huurder dient zelf duidelijk aan te geven of gebruik is
toegestaan en onder welke voorwaarden.
7.3 Verhuurder draagt aansprakelijkheid voor schade als gevolg van opzet, nalatigheid of grove schuld die aan verhuurder zelf te wijten is.
7.4 Verhuurder is niet aansprakelijk voor het niet nakomen van de huurovereenkomst indien er sprake is
van overmacht. Bijvoorbeeld grote lekkage, brand(schade), uitval van water/stroom/ verwarming.
7.5 Indien zijn activiteit op de website gepubliceerd wordt, is de huurder verantwoordelijk en tevens aansprakelijk voor het aanleveren van illustraties of foto’s conform de wet “Auteursrecht”.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen
8.1 Wederpartij is gehouden te melden voor welk doel en welke groep zij van de faciliteiten van plan is gebruik te maken van de ruimtes.
8.2 Tijdens het verblijf in de ruimtes zijn huisregels van toepassing. Wederpartij dient zich op de hoogte te stellen van de huisregels en ervoor te zorgen dat cliënten en cursisten zich houden aan de huisregels.
8.3 Open de Poort heeft maar een beperkte mogelijkheid om goederen van huurders op te slaan. Opslag kan alleen plaatsvinden in de kastruimte van de zaal die de huurder huurt.
De huurder oNderscheidt zijn materialen van andere huurders en houdt het overzichtelijk bij elkaar bijvoorbeeld in een krat.
De huurder haalt de materialen binnen een week op als de huurder niet meer huurt of langere tij niet huurt.
8.4 Verhuurder verzoekt huurders, die deel uitmaken van het programma, om voor hun activiteit 3 tarieven te hanteren op basis van inkomen.

Artikel 9 Betaling
9.1 Tenzij anders is afgesproken wordt voor doorlopende overeenkomsten een verzamelfactuur opgesteld. De daarin aangegeven maandelijkse termijnen dienen voor het einde van elke maand te worden betaald.
Indien van toepassing vindt er bij de laatste termijn een correctie plaats.
9.2 Voor alle overige huurovereenkomsten geldt een betalingstermijn van 30 dagen na factuurdatum.
9.3 Door enkel overschrijding van de betalingstermijn raakt wederpartij in verzuim. In geval van verzuim is wederpartij gehouden de door verhuurder werkelijk gemaakte buitenrechtelijke en gerechtelijke kosten van incasso aan verhuurder te vergoeden.

Artikel 10 (Jaarlijkse) huurverhoging
10.1. De (jaarlijkse) huurverhoging van de zalen, kosten van apparatuur, faciliteiten en diensten wordt door verhuurder bepaald.
10.2. Indien de verhoging hoger is dan 20% ineens in een jaar, heeft de huurder het recht om de huurovereenkomst per direct te ontbinden.

Artikel 11 Toepasselijk recht bij geschillen
11.1 Op elke overeenkomst tussen verhuurder en wederpartij is Nederlands recht van toepassing.
11.2 In afwijking van de wettelijke regels voor de bevoegdheid van de burgerlijk rechter zal elk geschil tussen wederpartij en verhuurder, ingeval de rechtbank bevoegd is, worden beslecht door de bevoegde rechter.

Artikel 12 Wijziging van de voorwaarden
Verhuurder is bevoegd wijzigingen in deze voorwaarden aan te brengen. Deze wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip van inwerking treden. Verhuurder zal de gewijzigde voorwaarden tijdig aan wederpartij toezenden.